حمله آمریکا به سوریه منتفی است/ رژیم‌های عربی بازندگان تحولات سوریه
انیس نقاش انیس نقاش

 

انیس نقاش با اشاره به اینکه حمله آمریکا به سوریه کاملا منتفی است، رژیم‌های عربی را بازندگان این تحولات دانست چون آنها تمام امکانات خود را برای براندازی در سوریه بسیج کرده بودند.

 انیس نقاش تحلیلگر مسایل راهبردی و هماهنگ کننده مرکز مطالعات و بررسی‌های راهبردی "امان" سازش روسیه و آمریکا در مورد سوریه را نشان دهنده این نکته دانست که آمریکا دیگر تنها قطب موجود در جهان نیست و روسیه حرف اول را در شرق دریای مدیترانه می‌زند.

وی تاکید کرد که راهکاری که روسیه به دقت آن را ترسیم کرده، تنها از سوی این کشور تعیین نشده و نشست‌های شانگهای و کشورهای بریکس نیز در این میان تاثیر داشته است، این در حالی است که تمامی این کشورها ابتکار مزبور را تایید می کنند.

نقاش در گفت‌وگو با پایگاه خبری -تحلیلی الشرق الجدید تاکید کرد که این کشورها تاکتیک‌های بین المللی با دیدگاه متحد در مورد رویکردهای سیاسی و بین‌المللی آمریکا و بحران کنونی در سوریه دارند که می‌تواند در صورت ادامه این روند در سوریه به ایجاد تشکیلات جدیدی در عرصه اقتصادی و امنیتی یا حتی موازنه های قدرت نظامی بینجامد.

وی تاکید کرد که روسیه با طرح خود به آمریکا اجازه نجات از باتلاقی را داد که خود را در آن ‌گرفتار کرده بود، این طرح در راستای رویکردهای قدیمی ایران و روسیه علیه سلاح های کشتار جمعی و ارائه حمایت قوی از سوریه بود.

از سوی دیگر آمریکا نیز منافع خود را در این راهکار و عقب‌نشینی از حمله به سوریه دید، چرا که نمی‌توانست دستاوردهای مد نظرش را از این حمله محقق کند، به این ترتیب روسیه طرح خود را مدخلی برای بازگشت به کنفراس ژنو 2 قرارداد تا بتواند سازش سیاسی در سوریه در راستای منافع تمامی طرف‌ها ایجاد کند.

نقاش البته بر ضرورت هوشیار بودن نسبت به رفتار آمریکا بعد از شکست کنفرانس ژنو 1 و تعویق ژنو 2 تاکید کرد و گفت که آمریکا توان اجرای توافقات خود با روسیه را ندارد، وی تاکید کرد که این کشور امروز در دومین امتحان خود قرار دارد تا میزان جدیتش برای فشار بر وابستگان خود در منطقه و مهار معارضان سوری که به دنبال مذاکره نیستند را نشان دهد.

نقاش ابراز داشت: ‌ما در مرحله خاکستری هستیم که نه سفید و نه سیاه است؛ این می طلبد که رفتار آمریکا به دقت بررسی شود، البته دیگر نگرانی نسبت به احتمال بازگشت گزینه نظامی وجود ندارد.

این تحلیلگر مسایل راهبردی در مورد ورود سوریه در معاهده منع سلاح‌های شمیایی و آمادگی دمشق برای انهدام سلاح‌های شیمیایی خود نیز گفت که این اقدام باعث گرفته شدن بهانه بزرگ از سوی قدرت‌های دیگر خواهد بود که به دنبال استفاده از سلاح‌های شمیایی در مناطق دیگر مانند سناریوی خان العسل و الغوطه هستند تا در پی آن به دنبال متهم کردن نظام سوریه برآیند.

وی موافقت سوریه با طرح مسکو را ورودی برای ژنو 2 و راهکار حل سیاسی مسایل سوریه خواند و تاکید کرد که معنای این طرح این است که حامیان تروریست‌ها باید فعالیت‌های خود را متوقف کنند و مرزها را ببندند و مانع از ورود سلاح به دست شورشیان باشند.

نقاش با اشاره به اینکه برخی کشورهای عربی همچنان اصرار به حمله به سوریه دارند،‌ گفت که آنها می دانند که ضررهای خودشان از آمریکا بسیار بیشتر خواهد بود، چرا که آمریکا می تواند از طریق مشارکت در ائتلاف بین المللی با روسیه مانع از ضرر خود شود، به این ترتیب خسارت مستقیمی برای این کشور در منطقه به وجود نخواهد آمد. اما این کشورهای عربی هستند که تمام امکانات خود را در این معرکه گذاشته‌اند، اما با این وجود نتوانسته‌اند جغرافیای آن را تقسیم کنند، سوریه همچنان درمنطقه باقی مانده است و این باعث می شود آینده این کشورها بسیار سخت شود، چرا که تمامی امکانات خود را در حوادث سوریه هزینه کرده‌اند.






September 18th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی